مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:23169 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

ضروري ترين نياز يك دانشجو چيست؟
ضروري ترين نيازهاي يك دانشجو عبارت است از: 1- نياز علمي، 2- نياز روحي. بهترين راه گذراندن اوقات فراغت جواني بر حسب اين دو نياز ضروري بايد ترسيم گردد. 1- نياز علمي، خود، زير مجموعه اي دارد كه مهمترين آنها چند چيز است : الف) آشنايي با اصول اعتقادات و معارف اسلام، اگر در اين باب زمينه قبلي نداريد از كتاب هاي آقاي محسن قرائتي استفاده كنيد. ايشان در توحيد، عدل، نبوت، امامت و معاد بحث كرده اند، ولي بعد از يك مطالعه سريع و گذرا حتماً با كتاب هاي استاد شهيد مرتضي مطهري و استاد محمد تقي مصباح يزدي و مثل اين بزرگان انس بگيريد. ب) آشنايي با احكام واجب و حرام. احكام شرعي كه مورد ابتلاء مي باشد مي توانيداز رساله مرجع عالي قدر خود و نيز براي آشنايي با گناهان بزرگ به كتاب گناه كبيره شهيد عبدالحسين دستغيب رجوع كنيد. ج) فراگيري تخصص، هر دانشجويي در همان رشته و گرايش خود دروس تخصصي را خوب فراگيرد و از بر باد دادن فرصت جواني و دل ندادن به دروس پرهيز كند. از موسي بن جعفر(ع) قال النبي(ص) {Hمن تعلم في شبابه كان بمنزله الرسم في الحجر و من تعلم و هو كبير كان بمنزله الكتاب علي وجه الماءH} امام موسي بن جعفر از پدران خود (ع) فرمود كه پيامبر(ص) فرمودند: هركس در جواني خود علم بياموزد چونان نگاشته بر سنگ باشد و آن كه در بزرگسالي بياموزد همچون نوشتن بر روي آب باشد. د) آشنايي با سياست در مسائل سياسي بايد به حدي برسيد كه با اطمينان و قاطعيت بتوانيد دوست را از دشمن جدا سازيد يكي از سفارش هاي مقام معظم رهبري همين دشمن شناسي است خيلي بايد مواظب بود كه خود را در دامن جرياناتي نيندازيد كه هدايتگرش دست شوم و اشارت عنود دشمن است در اين باب از مطبوعات مختلف استفاده كنيد و از شخصيت هاي دلسوز پرمايه و اسلام شناس نيز بهره مند گرديد گفته ها را از دقت بگذرانيد كه آيا ارزش هاي اصيل اسلامي و خط امام راحل (ره) را احياء مي كند و يا بر عكس ارزش ها را به باد استهزاء مي گيرد. 2- نياز روحي، كه خود نيز زير مجموعه اي دارد كه مهمترين آنها چند چيز است: الف) انس با عبادت كه در پاسخ پرسش يازدهم مي آيد. ب) ورزش براي يك جوان و فعاليت بدني لازم است تقريباً هر روز يا حداقل يك روز در ميان بيست دقيقه ورزش كنيد تا علاوه بر قدرت جسمي نشاط روحي هم داشته باشيد. ج) مطالعه كتب اخلاقي، اين خود يك نياز روحي ضروري است كه باعث تحريك بر عمل هم مي شود، ارتباط با علماي اخلاق در همين راستا مي باشد. د) مهرورزي با دوستان هدايت بخش، ارزش هايي چون عدالت، انصاف، همكاري، فروتني، اخلاص، يكرنگي و وفاي به عهد و... كه بدان ها باور داريم بايد در ارتباط با مردم و محشور بودن با دوستان بروز و ظهور كنند و واقعيت عملي به خود بگيرند {Vبراي استفاده بيشتر رجوع شود به كتاب آيين مهرورزي آقاي محمد رضا كاشفي ص 133. V} اين موارد كه به ترتيب اهميت بندي شده است در برنامه هاي معمولي خود بگنجانيد و از افراط و تفريط بپرهيزيد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.